Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Wat er op je afkomt, daar kun je niets aan doen. Wel hoe je er mee om gaat !

Paul van der Wal, Mfn RegisterMediator®

Wat voor dag zal 5november 2024 zijn als we daar over een aantal jaren op terugkijken?

Vooralsnog zijn dat nu niet meer dan vragen. Zijn we nog steeds een fantastisch land met goede zorg, zoals ik deze week op de televisie hoorde? Of zijn we, angstvallig vasthoudend aan Amerika en met de rechtse wind in Nederland,  mee in het voorspelde verval?

Amerika, een land van vrijheid en ongekende mogelijkheden. De bevolking daar heeft dan gestemd. Een nek-aan-nek race, met een niet voor mogelijk gehouden en voor velen (ongewenste) winnaar.

Toen je op 10 november 2020 naar Amerika keek, zag je een land dat tot op het bot verdeeld was. Een land dat een man tot president heeft gekozen, die onlangs in Time Magazine werd neergezet als de eerste Amerikaan die van “miljardair tot krantenverkoper” is gegaan. Een man waar de banken bang voor zijn om hem failliet te verklaren, omdat ze zelf dan mee zouden gaan in hun ondergang. In plaats daarvan hebben ze hem nog meer geld geleend. Een ex president die ondertussen 34 rechtszaken heeft lopen, nu strijd om een hernieuwd presidentschap. Zeker is dat hij dan alle rechtszaken naar de prullenbak zal verwijzen.

Of je nu voor of tegen bent, dit was een verkiezingsuitslag met veel verliezers en winnaars Het hoort erbij! En toch?

Ondertussen gaat hier het leven gewoon door. Onze politieke leiders staan stil bij de politieke aardverschuiving die heeft plaatsgevonden. Ze krabben zich nog even achter hun oor, schuifelen voorzichtig heen en weer en laten het achterste van hun tong niet zien.

De olieprijzen stijgen nog steeds, net als onze benzineprijzen. De economie staat onder druk en de arbeidsmarkt onder druk. Bedrijven kunnen geen mensen vinden en gezien de politieke keuzes die gemaakt gaan worden, wil de politiek ook dat arbeidsmigranten niet meer welkom zijn.

Prachtig is het dan toch weer te ontdekken dat je je eigen problemen in eigen regie kunt aanpakken. Je kunt zelf keuzes maken en voor de oplossingen kiezen van je eigen conflicten. Soms met wat hulp van een mediator, die met de juiste vragen of een goed getimede interventie, je net dat inzicht in de blinde vlek kan geven. U kunt dan zelf de zaken oppakken en oplossen.

Heerlijk! Wat een mooi beroep heb ik toch. Duurzame oplossingen, op een manier die echt klopt. Met hoofd en hart samen, van verdeeldheid naar eenheid. Wat mooi is het om te mogen ervaren dat deelnemers aan de mediation dit samen kunnen bereiken.